Seriál o investování. Kupte si auto, zlato nebo umění.

3 investiční nástroje, které stojí za to vyzkoušet. Každý z nich je jiný, každý je pro někoho jiného a přesto mají jedno společné. Důležitá je znalost. Bez znalostí je to loterie a můžeme přijít o velké peníze. Přesto se investování vyplatí

Zlato jsem zvolil jako první z těchto možností záměrně.

Nejmenší riziko, nejmenší možný zisk a nejmenší radost. Ano, investice podle mého názoru má jeden velmi důležitý moment. Musí nám přinášet radost, musí nás bavit a potom mohou investice fungovat. Každá investice vyžaduje znalosti a pokud nás investování nebude bavit, nebudeme se zajímat o možnosti, nebudeme tomu věnovat čas a z naší investice bude hazard.
Výhody zlata jsou jednoznačné. Jedná se o vzácný kov, který i přes pokusy alchymistů, nelze levně vyrobit. Jeho množství je omezené, vlastnosti zlata jsou v průmyslu i ve šperkařství nenahraditelné. Cena zlata dlouhodobě roste. Je to uchovatel hodnoty. Malá zlatá cihlička má velkou finanční hodnotu. Tato hodnota je dobře uchovatelná, nepotřebuje velké sklady nebo speciální zacházení. Žádná měnová reforma hodnotu zlata nesnižuje, ba naopak. Je tedy vhodné koupit si kus zlata a proč jsem začal zrovna zlatem? 

K investování do zlata potřebujeme nejméně znalostí z uvedených možností. Zlato je zlato, jeho cena může kolísat, ale není s cenou zlata spojeno nějaké velké riziko. Jaké jsou investiční možnosti zlata?

  • podílové fondy do zlata. Osobně si nemyslím, že je to nejlepší volba. Raději bych volil koupi zlata ve fyzické podobě. Podílové fondy mohou generovat zajímavější výnos s jinými komoditami nebo bych volil firemní podílové fondy.
  • zlaté slitky – cihličky. Pokud nekoupíme kus zlata před supermarketem, ale u renomované společnosti, dovolím si tvrdit, že je 100% jistota toho, že kupujeme opravdu zlato. 
  • mince – zde se dostáváme na půdu, kde máme nejen kus kovu, ale máme i zlato v atraktivní formě. Omezené série navíc mohou růst na ceně rychleji než jen hodnota zlata jako kovu.
  • šperky – jsou uchovatelem hodnoty, pokud jsou vzácné, jejich hodnota může ještě násobně růst. Přináší radost z používání, často je to odkaz a památka pro další generace. Spolu s mincemi přináší svému držiteli radost. 
Umění

Umění – absolutně nejtěžší disciplína investování ze všech tří uvedených.

Nejčastěji se jedná o obrazy, ale jejich původ se ověřuje hůře než pravost zlata. Dnešní padělky jsou na vysoké úrovni, ani znalec nemusí 100% poznat padělek od originálu. Navíc koupit si Monu Lisu je nereálné nejen z hlediska finančního, ale také není na prodej, stejně jako mnoho vzácných děl. Obrazy jsou narozdíl od zlata náchylné na jakékoli fyzické poškození, převoz není tak snadný jako u zlata a narozdíl od zlata si nelze koupit část a další část dokoupit třeba za rok 🙂 Kdo rozumí umění, tomu přináší radost stejnou nebo výrazně vyšší než mince či šperky. A v neposlední řadě si můžeme koupit obraz současného začínajícího umělce jen pro radost a možná za 20 let budeme zajištění do konce života nebo naše vnoučata na nás budou vzpomínat v dobrém, až na půdě najdou dalšího Moneta. Umění nám přináší radost, emoce a to jsou důležité chvíle života.

Auta jsem si nechal na závěr, jelikož k nim mám nejbližší vztah.

Z pohledu investora myslím auta, která jsou jiná než masově vyráběné rodinné vozy. Ať se jedná o limitované série, auta, kterých je již málo kvůli jejich stáří nebo veterány nejen podle roku výroby.

Old car
  • Ferrari, Porsche a jiné značky, které byly vyrobeny v malých sériích, často stoupají na ceně během několika málo let a jejich cena je stabilní nebo roste. Stejně tak zde funguje marketing u aut, která mají nějaký příběh. Nejčastěji „hrály“ v kultovním filmu. 
  • auta, která by před 20 lety jejich majitel nejraději parkoval mimo dohled sousedů kvůli pocitu studu a dnes je stejný majitel hrdý na svůj vůz. Stačí se podívat na Trabant, vozítko z bývalé NDR. 
  • veterány – kategorie, která má nejen svou finanční hodnotu, ale hodnotu emoční. Nejen pro majitele, ale i pro okolí. První Felicie, americké vozy z 80. let nebo ještě lépe léta šedesátá. Pamatuji si, když jsem si chtěl koupit Mustanga a na internetu jsem hledal starší ročníky, jelikož cena aut stáří do tří let byla dost vysoká. S rostoucím stářím ojetin klesala cena, než jsem se v inzerátech překlenul do let šedesátých a objevil jsem rezavý, rozpadlý vrak. V popisu bylo vhodné k renovaci, jsme schopni za 700.000 zrenovovat a cena byla blížící se miliónu korun. Zdá se vám to moc? Koukněte na internet. Mustang v perfektním stavu z roku 1967 stojí 600.000 až 1.000.000. Má to drobný háček. Cena je v EUR. Škodu octavia 2018 tak asi za 20 let nezhodnotíme 🙂 

Jak jsem psal na začátku. Investice by měla přinášet nejen zisk, ale hlavně radost. Ať máme rádi pocit, když v dlani držíme zlatou cihličku, manželka má na sobě zlaté náušnice, koukáme na obraz od Dalího nebo na krajinku od našeho souseda, který rád maluje. Já osobně miluji křivky, zvuk a charisma starých aut. A přestože žádného veterána doma nemám, jsem rád, že existují nadšenci, kteří investují a podělí se s námi, jež závistivě a s úžasem koukáme …

Zaujal vás článek? Sdílejte ho s přáteli